Dalam sebuah kitab karangan Imam al-Ghazali menyebutkan bahawa iblis
itu sesungguhnya namanya disebut sebagai al-Abid (ahli ibadah) pada
langit yang pertama, pada langit yang keduanya disebut az-Zahid. Pada
langit ketiga, namanya disebut al-Arif. Pada langit keempat, namanya
adalah al-Wali. Pada langit kelima, namanya disebut at-Taqi. Pada
langit keenam namanya disebut al-Kazin. Pada langit ketujuh namanya
disebut Azazil manakala dalam Luh Mahfudz, namanya ialah iblis.
Dia
(iblis) lupa akibat urusannya. Maka Allah S.W.T telah
memerintahkannya sujud kepada Adam. Lalu iblis berkata, "Adakah Engkau
mengutamakannya daripada aku, sedangkan aku lebih baik daripadanya.
Engkau jadikan aku dari api dan Engkau jadikan Adam dari tanah."
Lalu
Allah S.W.T berfirman yang maksudnya, "Aku membuat apa yang aku
kehendaki." Oleh kerana iblis memandang dirinya penuh keagungan, maka
dia enggan sujud kepada Adam A.S kerana bangga dan sombong.
Dia
berdiri tegak sampai saatnya malaikat bersujud dalam waktu yang
berlalu. Ketika para malaikat mengangkat kepala mereka, mereka
mendapati iblis tidak sujud sedang mereka telah selesai sujud. Maka
para malaikat bersujud lagi bagi kali kedua kerana bersyukur, tetapi
iblis tetap angkuh dan enggan sujud. Dia berdiri tegak dan memaling
dari para malaikat yang sedang bersujud. Dia tidak ingin mengikut
mereka dan tidak pula dia merasa menyesal atas keengganannya.
PERUBAHAN WAJAH IBLIS
Kemudian
Allah S.W.T merubahkan mukanya pada asalnya yang sangat indah
cemerlangan kepada bentuk seperti babi hutan. Allah S.W.T membentukkan
kepalanya seperti kepala unta, dadanya seperti daging yang menonjol
di atas punggung, wajah yang ada di antara dada dan kepala itu seperti
wajah kera, kedua matanya terbelah pada sepanjang permukaan
wajahnya. Lubang hidungnya terbuka seperti cerek tukang bekam, kedua
bibirnya seperti bibir lembu, taringnya keluar seperti taring babi
hutan dan janggut terdapat sebanyak tujuh helai.
BALASAN UNTUK KESOMBONGAN
Setelah
itu, lalu Allah mengusirnya dari syurga, bahkan dari langit, dari
bumi dan ke beberapa jazirah. Dia tidak akan masuk ke bumi melainkan
dengan cara sembunyi. Allah S.W.T melaknatinya sehingga ke hari
kiamat kerana dia menjadi kafir. Walaupun iblis itu pada sebelumnya
sangat indah cemerlang rupanya, mempunyai sayap emPat, banyak ilmu,
banyak ibadah serta menjadi kebanggan para malaikat dan pemukanya, dan
dia juga pemimpin para malaikat karubiyin dan banyak lagi, tetapi semua itu tidak menjadi jaminan sama sekali baginya.
Ketika
Allah S.W.T membalas tipu daya iblis, maka menangislah Jibril A.S
dan Mikail. Lalu Allah S.W.T berfirman yang bermaksud, "Apakah yang
membuat kamu menangis?" Lalu mereka menjawab, "Ya Allah! Kami tidaklah
aman dari tipu dayamu."
Firman Allah bagi bermaksud, "Begitulah aku. Jadilah engkau berdua tidak aman dari tipu dayaku."
Setelah
diusir, maka iblis pun berkata, "Ya Tuhanku, Engkau telah mengusir
aku dari Syurga disebabkan Adam, dan aku tidak menguasainya melainkan
dengan penguasaan-Mu."
Lalu Allah berfirman yang bermaksud, "Engkau dikuasakan atas dia, yakni atas anak cucunya, sebab para nabi adalah maksum."
Berkata
lagi iblis, "Tambahkanlah lagi untukku." Allah berfirman yang
maksudnya, "Tidak akan dilahirkan seorang anak baginya kecuali tentu
dilahirkan untukmu dua padanya."
Berkata iblis lagi,
"Tambahkanlah lagi untukku." Lalu Allah berfirman dengan maksud,
"Dada-dada mereka adalah rumahmu, engkau berjalan di sana sejalan
dengan peredaran darah."
Berkata iblis lagi, "Tambahkanlah lagi
untukku." Maka Allah berfirman lagi yang bermaksud, "Dan kerahkanlah
terhadap mereka pasukan berkuda dan pasukan yang berjalan kaki,
artinya mintalah tolong menghadapi mereka dengan pembantu-pembantumu,
baik yang naik kuda mahupun yang berjalan kaki. Dan berserikatlah
dengan mereka pada harta, yaitu mendorong mereka mengusahakannya dan
mengarahkannya ke dalam haram."
"Dan pada anak-anak, iaitu
dengan menganjurkan mereka dalam membuat perantara mendapat anak
dengan cara yang dilarang, seperti melakukan senggama dalam masa
haid, berbuat perkara-perkara syirik mengenai anak-anak itu dengan
memberi nama mereka Abdul Uzza, menyesatkan mereka dengan cara
mendorong ke arah agama yang batil, mata pencarian yang tercela dan
perbuatan-perbuatan yang jahat dan berjanjilah mereka." (Hal
ini ada disebutkan dalamsurah al-Isra ayat 64 yang bermaksud :
"Gerakkanlah orang yang engkau kuasai di antara mereka dengan suara
engkau dan kerahkanlah kepada mereka tentera engkau yang berkuda dan
yang berjalan kaki dan serikanlah mereka pada harta dan anak-anak dan
berjanjilah kepada mereka. Tak ada yang dijanjikan iblis kepada
mereka melainkan (semata-mata) tipuan."
Tidak ada komentar:
Posting Komentar